Belastingaangifte na een scheiding: zo voorkomt u fouten

Belastingaangifte doen na een scheiding kan best ingewikkeld zijn. Want wie mag de hypotheekrente nou aftrekken? En is het slim om nog even fiscaal partners te blijven of juist niet? Kleine foutjes in de aangifte kunnen grote gevolgen hebben. Daarom ontwikkelde de Belastingdienst een checklist voor een soepele belastingaangifte na een scheiding.

 

Kleine fouten met grote gevolgen

Na een scheiding heeft u veel aan uw hoofd. Uw leven staat op zijn kop en er moet van alles worden geregeld. Logisch dat u dan niet staat te springen om uw belastingaangifte te doen. Helemaal niet omdat het waarschijnlijk een stukje ingewikkelder is dan toen u nog gehuwd was. De Belastingdienst signaleerde dan ook dat veel mensen fouten maken in hun aangiftes en bij het aanvragen van toeslagen na een scheiding. En die fouten kunnen grote gevolgen hebben. Denk aan naheffingen tot wel tienduizenden euro’s. Pak uw aangifte (en eventuele aanvragen voor toeslagen) na een scheiding dan ook rustig en grondig aan.

Tips belastingaangifte na een scheiding

Vooral exen die samen kinderen en een koophuis hebben, gaan vaak de fout in. Zij trekken dan bijvoorbeeld allebei de hypotheekrente af terwijl dit niet mag. Of ze vragen kinderopvangtoeslag aan terwijl de Belastingdienst niet weet dat er een co-ouderschap is afgesproken. Daarom adviseert de Belastingdienst na een scheiding snel afspraken te maken over fiscale kwesties. En die vooral ook op papier te zetten. Heb daarbij speciaal aandacht voor toeslagen. Misschien vervalt uw recht op bepaalde toeslagen, of komen er juist nieuwe toeslagen bij. Als u al een voorlopige aanslag binnen hebt, dan is het wijs die alvast aan te passen in plaats van te wachten op de aangifteperiode van het volgende jaar.

Praktische zaken snel regelen

Zodra u bent gescheiden, is het slim een aantal dingen te regelen. Zorg ten eerste ervoor dat alleen u (en dus niet ook uw ex) gebruikmaakt van uw DigiD. Daarna checkt u op welk rekeningnummer toeslagen en belastingteruggaven worden ontvangen. Moet dit misschien gewijzigd worden? Als u verhuist, geeft u de adreswijziging door aan de gemeente. De gemeente geeft de wijziging door aan de Belastingdienst. Vervolgens bespreekt u met uw ex of u de rest van het jaar nog fiscaal partners blijft. Dit kan handig zijn, omdat u dan de inkomsten en aftrekposten voor het laatst gunstig kunt verdelen. En ten slotte legt u de afspraken over belastingzaken samen met uw advocaat of mediator vast.

Check de checklist

Waar moet u nou allemaal rekening mee houden als u voor het eerst belastingaangifte na een scheiding doet? Best veel zaken! Om het wat overzichtelijker te maken, ontwikkelde de Belastingdienst de Checklist Scheiden. U geeft bij de checklist eerst aan of uw kinderen jonger dan 18 jaar oud heeft, of u samen met uw ex een koophuis had, in wat voor woning u nu woont en of u samen toeslagen ontving. Vervolgens rolt er een handige checklist uit die u punt voor punt kunt afwerken. Zo voorkomt u fouten en vervelende naheffingen én weet u zeker dat u alle toeslagen krijgt waar u recht op heeft.

 

Vragen over uw fiscale situatie na een scheiding? De echtscheidingsadvocaten en -mediators van Van Ekelen & Poort in Eindhoven denken graag met u mee. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Van Ekelen & Poort